donderdag 31 december 2020

Wie was ik

 Alfred Schaffer, Wie was ik, De Bezige Bij,


Alfred Schaffer debuteerde in 2000 en won diverse prijzen, zoals recent de P. C. Hooftprijs. Hij woont en werkt in Zuid-Afrika. Zoals er verschillende culturen aan bod komen in de budel, zo varieert hij ook met teksten: gedichten in allerlei vormen, e-mailberichten, prozafragmenten (die evengoed als gedicht te lezen zijn). In een opsomming bestaande uit honderd regels, getiteld 'Wie was ik' schetst hij het beeld van een vrouw (zijn Arubaanse moeder?) die getekend door het leven ging, maar toch de moed erin hield: ‘ik was de kwetsende spreekkoren zat / ik was de kleine stilte van mijn pasfoto'.

Soms zijn de titels al korte gedichten: ‘Ik besta uit meerdere helften één helft ken ik nog van vroeger weer een ander zit vol raars’.

Hij blijft dichtbij zichzelf, vertelt zijn verhaal en dat van zijn moeder, maar tegelijkertijd zijn het universele vragen en gedachten die aan de orde komen. Hij spreekt te lezer aan, laat hem zien wat belangrijk is of zou moeten zijn. Schaffer beziet het leven van verschillende kanten, reflecteert, fantaseert, droomt en laat dit met zijn veelzijdige taalgebruik ook de lezer doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten