maandag 18 april 2016

Zondebok als beroep

Daniël Pennac, Zondebok als beroep, De Brink, 1994


Een geniale vondst voor iedere organisatie: neem iemand in dienst die de klappen opvangt bij klachten. Hij of zij bekent schuld, kan zowel door de klant als een collega terecht worden gewezen en de zaak is afgedaan. De klant is tevreden omdat iemand voor een fout heeft geboet en de organisatie heeft de klacht afgehandeld.
De hoofdpersoon uit Zondebok als beroep, Benjamin Malauscène (zij achternaam betekent zoveel als: slecht op het toneel) heeft zo’n functie bij een groot warenhuis. Bij alle klachten van klanten wordt hij opgetrommeld om lijdzaam het daarop volgende tafereel te ondergaan.
Maar dan worden er bomaanslagen gepleegd bij het warenhuis en is hij een oprechte verdachte.
Een tweede verhaallijn betreft het verhaal dat Benjamin thuis aan zijn kinderen vertelt voor het slapen gaan.
Het is niet alleen een knappe roman (en ook knap vertaald door Mirjam de Veth), maar ook zeer humoristisch. Het gegeven blijft je bij, hoe het allemaal zat misschien niet. Daarom is dit boek ook zeer geschikt om te herlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten