Simone de Beauvoir, Een
wereld van mooie plaatjes. Uitgeverij Agathon, Bussem, 1980
Je denkt dat je
gehecht bent aan een man: in feite ben je gehecht aan een bepaald beeld over
jezelf, aan een illusie van vrijheid of van het onverwachte, aan
zinsbegoocheling.
Laurence, een vrouw met twee kinderen, getrouwd met een
geslaagde architect en zelf werkzaam als ontwerpster, bokst op tegen de
schijnwereld waarin ze zich bevindt. Haar familie is rijk en dus zijn de mensen
met wie ze omgaan ook rijk, maar het is een grote bubbel. Iedereen is alleen
maar bezig met wat anderen van hem of haar vinden.
De ouders van Laurence zijn gescheiden en haar moeder heeft een vermogende nieuwe vriend, tot het moment dat hij haar verlaat voor een veel jongere vrouw. De moeder van Laurence is dan vooral bezig met de buitenwereld, haar gezichtsverlies.
Lukt het Laurence om zich te onttrekken aan deze nepwereld, en nog belangrijker, lukt het haar om haar kinderen niet zo op te voeden dat ze perfect in het ‘mooie plaatje’ passen?
De ouders van Laurence zijn gescheiden en haar moeder heeft een vermogende nieuwe vriend, tot het moment dat hij haar verlaat voor een veel jongere vrouw. De moeder van Laurence is dan vooral bezig met de buitenwereld, haar gezichtsverlies.
Lukt het Laurence om zich te onttrekken aan deze nepwereld, en nog belangrijker, lukt het haar om haar kinderen niet zo op te voeden dat ze perfect in het ‘mooie plaatje’ passen?
‘Jij drinkt niet, je
komt nooit los uit je eigen keurslijf, ik heb je nog nooit zien huilen, je bent
bang kom je eens helemaal te laten gaan: ik noem dat weigeren om te leven.’
Ze voelt zich geraakt, ze weet precies waar:
‘Ik kan er niets aan doen. Ik ben nu eenmaal zoals ik ben.’
Ze voelt zich geraakt, ze weet precies waar:
‘Ik kan er niets aan doen. Ik ben nu eenmaal zoals ik ben.’
Hoewel de roman in Frankrijk in 1966 verscheen is het
verhaal nog onvoorstelbaar actueel. Bepaalt de buitenwereld wie we zijn of bepalen we dat zelf?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten