David Foenkinos, Charlotte, Uitgeverij Cossee, 2015.
Niet alleen de inhoud van dit lange prozagedicht is krachtig
en blijft de lezer bij, ook de vorm is indrukwekkend. David Foenkinos baseert
zich voornamelijk op het boek Leben? oder Theater? Van Charlotte Salomon zelf, een combinatie van gouaches en tekst. Het
origineel bevindt zich in het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Ook bezocht
Foenkinos plaatsen waar Charlotte heeft gewoond en herschept hij in korte krachtige
zinnen haar biografie. Charlotte, wier talent al blijkt op de kunstacademie in
Duitsland, vlucht in de aanloop naar WO II naar Zuid-Frankrijk. Ze laat niet
alleen haar ouders achter, maar ook haar geliefde. Wanneer ze zich in het nog
vrije Frankrijk bij haar grootouders voegt, sluit ze zich af en geeft zich over
aan het papier en de verf. Toch blijft
ze als Joodse vrouw ook daar niet veilig.
Foenkinos heeft ervoor gekozen alle zinnen onder elkaar te
zetten. De zinnen zijn nooit langer dan één regel, vaak enkelvoudig, soms met
een korte bijzin. Hierdoor ontstaat een bepaalde cadans, een ritme waarop het
leven van Charlotte zich ontvouwt. Sommige zinnen zijn ferm en direct, maar
vaker zijn ze poëtisch en kleuren ze regel voor regel de gebeurtenissen.
Tegen het einde komt de biografie in een stroomversnelling. De
gebeurtenissen volgen elkaar snel op, het drama dient zich aan, van meerdere
kanten. Charlotte is niet aan haar einde gekomen zoals ze zelf voorzien had en
waartoe ze voorbestemd leek. Ze heeft haar leven zo intensief mogelijk geleefd.
Als ze na twee jaar werk het boek met tekeningen en teksten dichtklapt, geeft
ze het aan de vrouw die haar in Zuid-Frankrijk heeft opgevangen tijdens de
oorlog, met de worden: C’est toute ma vie.
Dankzij
Foenkinos maakt de lezer kennis met dat leven, met Charlotte, een vrouw die,
zoals zovelen, niet mocht zijn wie ze was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten