Willem Frederik Hermans, Filip's sonatine, De Bezige Bij, 1985
In tien dagen schreef Willem Frederik Hermans zijn novelle Filip’s sonatine. Je hebt de 56
bladzijden zo uit, maar er zit genoeg in om er nog even over na te denken. De
oorlog speelt een marginale rol, muziek daarentegen en de verwachtingen die
mensen van elkaar hebben voeren de boventoon.
Gerrit Hondijk is een begenadigd pianist, al zal hij nooit
een grote ster worden. Hij begeleidt de zangers Aletta Stroll, die een zoontje
heeft Filip. Als zij breekt met de vader van Filip, een violist, gaat ze
samenwonen met Gerrit, die op die manier mede-opvoeder wordt van Filip. Gerrit
ziet in Filip een natuurtalent en zou hem het liefst tot een groot pianist
maken.
Maar de vraag is of Filip dat wil, of het verstandig is de
talenten van een wonderkind uit te buiten en ook of je altijd zo talentvol
blijft? Iedere zeven jaar zijn alle cellen van het menselijk lichaam vernieuwd,
dus niemand blijft wie hij of zij was.
Deze novelle is een ode aan de muziek. ‘Componeren. Iets achterlaten dat door andere steeds opnieuw tot leven werd gebracht! Hogere vervulling van een muziekbestaan bestond niet.’
Deze novelle is een ode aan de muziek. ‘Componeren. Iets achterlaten dat door andere steeds opnieuw tot leven werd gebracht! Hogere vervulling van een muziekbestaan bestond niet.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten