Philippe Claudel, De boom in het land van de Toraja,
De Bezige Bij, 2016.
Een filmmaker komt tijdens een verblijf op Sulawesi in contact met een apart volk, de Toraja. Wanneer iemand van de Toraja overlijdt, wordt hij tussen de wortels van een boom begraven. Ook worden vrienden en familie van over de hele wereld uitgenodigd de plechtigheid bij te wonen. De begrafenis kan daardoor maanden in beslag nemen.
Een filmmaker komt tijdens een verblijf op Sulawesi in contact met een apart volk, de Toraja. Wanneer iemand van de Toraja overlijdt, wordt hij tussen de wortels van een boom begraven. Ook worden vrienden en familie van over de hele wereld uitgenodigd de plechtigheid bij te wonen. De begrafenis kan daardoor maanden in beslag nemen.
Als de hoofdpersoon terug in Parijs is, krijgt hij het
bericht dat zijn beste vriend en producent Eugène kanker heeft.
Het verhaal ontrolt zich met sprongen in de tijd. Eugène
komt te overlijden, maar daarvoor hebben de twee vrienden nog vaak ontmoetingen en indringende gesprekken. Over het leven, de liefde, de auteur Kundera.
De ik-persoon observeert het leven, niet alleen de Toraja toen hij op reis was, en zijn vriend die ernstig ziek is, maar ook een vrouw in zijn appartementencomplex. Via het raam kan hij in haar appartement kijken en hij raakt door haar gefascineerd. Uiteindelijk komt het tot een ontmoeting met als gevolg een soort relatie. Maar hij heeft ook nog steeds contact met zijn ex. De ik staat in meerdere opzichten op een tweesprong: twee vrouwen, de dood en het leven, woord en beeld, toekomst en verleden.
herkenbaar voor velen, als we het complexe leven reduceren tot de basiswaarden. Wat hebben we nodig en waar zijn we bang voor.
Een mooi verhaal van een schrijver die zelf ook filmmaker is.
De ik-persoon observeert het leven, niet alleen de Toraja toen hij op reis was, en zijn vriend die ernstig ziek is, maar ook een vrouw in zijn appartementencomplex. Via het raam kan hij in haar appartement kijken en hij raakt door haar gefascineerd. Uiteindelijk komt het tot een ontmoeting met als gevolg een soort relatie. Maar hij heeft ook nog steeds contact met zijn ex. De ik staat in meerdere opzichten op een tweesprong: twee vrouwen, de dood en het leven, woord en beeld, toekomst en verleden.
herkenbaar voor velen, als we het complexe leven reduceren tot de basiswaarden. Wat hebben we nodig en waar zijn we bang voor.
Een mooi verhaal van een schrijver die zelf ook filmmaker is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten