Patrick Modiano, De
horizon, Querido, 2014.
De boeken van Modiano zijn een perpetuum mobile van melancholie,
het grijze verleden, verlaten straten in de avondschemering. De horizon sluit
daar naadloos bij aan. De hoofdpersoon, een man van rond de zeventig, genaamd
Bosmans, probeert zijn verleden te reconstrueren. Veertig jaar terug is er
abrupt een einde gekomen aan een episode en pas nu komt Bosmans ertoe om de
dunne draad die altijd is blijven bestaan weer op te pakken.
Tijdens een demonstratie komen Margaret le Coz en Bosmans,
onbekenden voor elkaar, in een opstootje beiden in de knel te zitten. Zij verwondt
zich, hij begeleidt haar naar een apotheek. Een voorzichtig contact ontstaat,
hij haalt haar op van haar werk en ze zijn steeds vaker in elkaars bijzijn tot Margaret
door een vreemde gebeurtenis plotseling Parijs moet verlaten. Hun levens
scheiden zich, Bosmans blijft in verwarring alleen achter.
Wat hun relatie is, blijft onduidelijk. Geliefden? Vrienden?
Eenzame stadsbewoners die toevallig aan elkaar zijn overgeleverd? Van Margaret komen
we te weten dat ze in Berlijn is opgegroeid en in Annecy heeft gewerkt. Bosmans
geeft alleen ergens aan dat ook hij een vreemdeling is in Parijs.
De zinnen zijn over het algemeen kort. Als gedachten die
opkomen, aan elkaar geregen worden en van het een naar het ander leiden.
Opsommingen zijn als de fotonegatieven die bekeken worden om wat voorbij is
terug te roepen. Het lukt ten dele, maar toch ontstaat er een eenheid. Het
verhaal is af, ondanks de leemtes, de overbelichting of juist de te korte
sluitertijd. Of zoals hij ooit in een interview in Le Monde zei:
‘Om een roman te schrijven, moet je vertekenen, concentreren
en significante details zoeken in het grauwe feitenmateriaal en ze vervolgens
enorm vergroten.’ (Le Monde, 1973, als nawoord bij De Ring-Boulevards, De
Arbeiderspers, 1974).
Laten we hopen dat Modiano nog heel lang details zal vinden
in het mistige verleden om deze enorm te vergroten en te gieten in dezelfde
woorden en dezelfde boeken, zodat het perpetuum mobile van de melancholie inderdaad
in beweging blijft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten