Gerrit Komrij, Gesloten
circuit, De Arbeiderspers, 1982.
Gerrit Komrij, de grote roerganger, polemist, criticus van
alle facetten van de cultuur, dichter, schrijver, vertaler en bloemlezer. Het
is moeilijk te zeggen waar hij het beste in was of in welke hoedanigheid hij
over honderd jaar geciteerd zal worden.
Als dichter en polemist vind ik hem het sterkst, en
aangezien zijn polemieken voor het grootste deel tijdgebonden zijn, gok ik op
zijn dichterschap.
Hij schrijft geen diepzinnige of moeilijk te doorgronden
poëzie, maar vakwerk is het wel. Rijm en metrum kloppen en hij gebruikt mooie
metaforen. De beelden zijn eenduidig, maar treffend. Zoals in het eerste
couplet van ‘Het onzichtbare labyrint’
Er is geen vrijheid in de zandwoestijn,
Het is maar beter - als je vrij wilt zijn -
Om sierlijk door een labyrint te
dwalen.
Ook de andere gedichten uit Gesloten circuit, sommige sonnetten met een echte chute, andere
opgebouwd uit kwatrijnen met een vast rijmschema, lezen lekker, je deint mee op
de jambe’s en trocheén, en wordt naar het eindrijm toe gezogen. Maar is vakwerk
inderdaad genoeg om groot te blijven?
Voor in de uitgave van Gesloten
circuit die ik enige tijd geleden aanschafte, heeft de vorige eigenaar
geschreven:
4 mei 1985
36 gedichten voor
f. 25,50; per gedicht:
f. 25,50; per gedicht:
f 0,71; voor een kroket
betaal je meer.
Komrij kan altijd nog de toekomst in als de dichter wiens gedichten
goedkoper waren dan een tussendoortje uit de muur.
betaal je meer.
Grappig, bij De Wereld Draait Door hadden ze het laatst ook over de prijs van poëzie. Zie hier: http://www.tzum.info/2013/02/nieuws-monique-burger-prijst-micha-hamel-aan/
BeantwoordenVerwijderenMen kwam toen tot 'nog geen 70 cent per gedicht'. Eurocent, wel te verstaan.
Dat gaat dus gelijk op, hoewel ik niet weet of een kroket nu 70 eurocent kost, die zal al wel duurder zijn.
BeantwoordenVerwijderen