maandag 25 april 2016

Breekbaar lichaam

Éric Fottorino, Breekbaar lichaam, Wereldbibliotheek, 2001.

Een vrouw die een voorsprong neemt op haar sollicitatiebrief en vast naar Noorwegen afreist om zich aan te dienen bij haar mogelijke nieuwe werkgever. Ze wordt aangenomen. Al vrij snel wordt duidelijk dat ze op de vlucht is. Voor haar gewelddadige man. Maar het vluchten alleen is niet voldoende, ze moet in het reine komen met zichzelf, met haar gekrenkte lichaam, waar ook haar ongevoelige moeder debet aan heeft. Een stemmer die de kwetsuren van beschadigde zielen via het lichaam weet te lokaliseren en genezen, en een schilder die haar lichaam op het doek probeert te vangen, weet ze beetje bij beetje een evenwicht te vinden. Ook mooi is het contrast tussen het koude en witte van Noorwegen en de warmte en zon van Frankrijk en Marokko, waar de vrouw vandaan komt.

Een bijzonder verhaal rondom een bijzondere en fragiele hoofdpersoon. De omslag, een pointillistisch schilderij van een vrouw op de rug gezien, is zeer treffend gekozen.

maandag 18 april 2016

Zondebok als beroep

Daniël Pennac, Zondebok als beroep, De Brink, 1994

Een geniale vondst voor iedere organisatie: neem iemand in dienst die de klappen opvangt bij klachten. Hij of zij bekent schuld, kan zowel door de klant als een collega terecht worden gewezen en de zaak is afgedaan. De klant is tevreden omdat iemand voor een fout heeft geboet en de organisatie heeft de klacht afgehandeld.
De hoofdpersoon uit Zondebok als beroep, Benjamin Malauscène (zij achternaam betekent zoveel als: slecht op het toneel) heeft zo’n functie bij een groot warenhuis. Bij alle klachten van klanten wordt hij opgetrommeld om lijdzaam het daarop volgende tafereel te ondergaan.
Maar dan worden er bomaanslagen gepleegd bij het warenhuis en is hij een oprechte verdachte.
Een tweede verhaallijn betreft het verhaal dat Benjamin thuis aan zijn kinderen vertelt voor het slapen gaan.
Het is niet alleen een knappe roman (en ook knap vertaald door Mirjam de Veth), maar ook zeer humoristisch. Het gegeven blijft je bij, hoe het allemaal zat misschien niet. Daarom is dit boek ook zeer geschikt om te herlezen.

maandag 11 april 2016

Parijs de verborgen geschiedenis

Andrew Hussey, Parijs de verborgen geschiedenis, De Arbeiderspers, 2007.

Een schitterend overzichtswerk van de lichtstad. Hussey begint bij de Parisii, de eerste bewoners van de eilanden in de Seine en eindigt bij het Parijs van Houellebecq en de wereldbeker van 1998. Hoeren, dieven, bedelaars, opportunisten, kunstenaars en intellectuelen hebben de stad gevormd, ook al leefden zij vaak aan de donkere kant van het bestaan. Kleine en grote revoluties zijn er uitgevochten, koningen gekroond en weer vermoord. De stad is al die eeuwen in beweging geweest en verandert nog steeds.
Oneindige veel namen van historische figuren en even zovele jaartallen worden afgewisseld met interessante en smakelijke anekdotes. Het boek is opgedeeld in negen delen, de eerste beslaan eeuwen, de laatste slechts decennia, en die delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken met elk een eigen historisch thema. Aan de hand van een register kunnen straten en namen van personen eenvoudig opgezocht worden.
Dit is eerder een ‘andere geschiedenis’van Parijs dan een antigeschiedenis, zoals de flaptekst vermeldt, maar bovenal is het een en must voor iedere Parijsliefhebber.

maandag 4 april 2016

Een duivel met een ziel

Richard Osinga, Een duivel met een ziel, Nieuw Amsterdam, 2011.

De personages in dit boek zijn Franse soldaten die in 1909 in het bergachtige en woestijnachtige landschap van Noord-Afrika de sultan van Marokko helpen met zijn strijd om de verschillende stammen onder de duim te houden of te krijgen. De Fransen blijken er echter ook hun eigen strategie op na te houden en willen de macht in Marokko op deze manier geleidelijk aan overnemen.

Officier Le Moine wil graag dat zijn bijdrage in het barbaarse land er wat toe doet, daarom ontfermt hij zich na een krijgstocht over een berbermeisje van wie de moeder is omgekomen. Daarin is Le Moine anders dan de andere officieren, ook wil hij het land leren kennen om het te begrijpen. Maar kun je een land met zo'n andere geschiedenis en cultuur wel begrijpen? Het is Osinga goed gelukt de sfeer van het ruwe soldatenleven en de koloniale spanningen in die tijd geloofwaardig weer te geven.
Een spannende en vooral boeiende roman over een land en tijd die ver weg ligt maar door de vertelkunst van Richard Osinga erg dichtbij komt.